2023. gadā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) uzsāka sniegt atbalstu Latvijas uzņēmējiem, lai veicinātu komercdarbībā izmantoto procesu digitalizāciju. Ar pieejamo grantu atbalstu uzņēmēji var digitalizēt dažādus uzņēmējdarbībā izmantotos procesus (administratīvos, personāla, resursu, IKT un citus). Īstenotie digitalizācijas projekti palīdzēs veicināt Latvijas uzņēmēju konkurētspēju un paaugstināt produktivitāti.
Atbalsts komersantiem tiek sniegts ar Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma palīdzību, LIAA šīs programmas īstenošanas ietvaros sadarbojas ar Eiropas Digitālās inovācijas centru (EDIC), kuru attīsta Latvijas IT klasteris, un Latvijas Digitālo akseleratoru.
Atbalsta saņēmējs ir Latvijā reģistrēts:
1. sīkais (mikro), mazais, vidējais, lielais komersants, t.sk. ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība, kā arī publiskas personas kapitālsabiedrības un individuālais komersants.
2. pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija;
3. biedrība vai nodibinājums (kas apvieno vismaz trīs komersantus vai pārstāv to intereses)
Atbalsts paredzēts digitālo produktu, pakalpojumu, lietojumprogrammu, procesu izstrādei, ieviešanai vai pārveidošanai.
Ir pieejami divi grantu veidi:
Katram no grantu veidiem ir atšķirīgs atbalsta īstenošanas laiks.
Pirms pieteikuma iesniegšanas LIAA atbalsta saņēmējam jāvēršas EDIC, lai veiktu digitālā brieduma testu un saņemtu digitālās attīstības ceļa karti. EDIC ir Eiropas Digitālās inovācijas centrs, kuru attīsta Latvijas IT klasteris dih.lv.
Tabula. Digitalizācijas programmā pieejamo atbalsta veidu atšifrējums
Projekta pieteicējs var izvēlēties, saskaņā ar kuru regulu vēlas saņemt atbalstu.
Atbalsta saņēmējs iesniedzamajā pieteikuma formā var atzīmēt, ka nepiekrīt izvērtēšanai pēc de minimis. Šādā gadījumā pieteikums netiks vērtēts atbilstoši de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, bet tikai saskaņā ar reģionālo atbalstu.
Atbalsta apjoms tiek aprēķināts no attiecināmajām izmaksām. Pievienotās vērtības nodoklis (PVN) nav attiecināmās izmaksas un tās no pilnas summas apmaksā atbalsta saņēmējs.
Attēls: Projekta īstenošanas gaita
1.Jāveic EDIC digitālā brieduma tests
LIAA šīs programmas ietvaros sadarbojas ar EDIC (Eiropas Digitālās inovācijas centru), kuru attīsta Latvijas IT klasteris, un Latvijas Digitālo akseleratoru.
Sākotnējais digitālā brieduma tests ir EDIC speciālistu veikts novērtējums par esošo digitālo un inovāciju briedumu uzņēmumā vai organizācijā pirms pieteikuma iesniegšanas.
2. Jāslēdz līgums ar EDIC par ceļa kartes izstrādi
Digitālās attīstības ceļa karte – EDIC eksperta padziļināti vadīts un izveidots novērtējums digitālā brieduma testa ietvaros par nepieciešamajām investīcijām digitālās transformācijas veicināšanai.
3. Jāveic līgumcenas priekšizpēte un jāiesniedz pieteikums LIAA business.gov.lv
4. Jāslēdz līgums ar LIAA un jāīsteno projekts
Visi ar iepirkumiem saistītie procesi ir jādokumentē. Preču un pakalpojumu iegādi atbalsta saņēmējs veic saskaņā ar publisko iepirkumu jomā esošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
Informatīvais materiāls par iepirkumu plāna, maksājuma pieprasījuma vai papildu dokumentu iesniegšanu atrodams sadaļā: Pieteikums, vērtēšana un nosacījumi
5. Jāveic atkārtots digitālā brieduma tests
6. Jāiesniedz maksājuma pieprasījums business.gov.lv, lai saņemtu atbalstu
30 dienu laikā pēc visu darbību sekmīgas īstenošanas vai ne vēlāk kā līdz 31.03.2026 atbalsta saņēmējs business.gov.lv iesniedz maksājuma pieprasījumu:
LIAA izvērtē veikto darbību atbilstību ceļa kartei un projekta pieteikumam un veic granta izmaksu.
7. Pēc projekta beigām (pēcuzraudzība)
Projekta īstenošanas laikā un noteiktu periodu pēc projekta īstenošanas beigām jāievēro šādi nosacījumi (plašāk skatīt līgumā):
Ja atbalsts tiek saņemts kā reģionālais atbalsts saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014:
Atbalsta piešķiršanas kritēriji:
Pārējos kritērijus skatīt dokumentā Pieteikuma vērtēšanas kritēriji un metodika (4. pielikums), kas atrodams sadaļā Pieteikums, vērtēšanas un īstenošanas nosacījumi
Tabula. Atbalsta intensitāte
Faktiskā adrese ir adrese, kurā tiks ieviestas projektā veiktās darbības un kas var atšķirties no juridiskās adreses. Faktiskās adreses (novada) piesaisti pie viena no 6 Latvijas statistiskajiem reģioniem var pārbaudīt šeit: Ministru kabineta rīkojums Nr. 911 “Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām”
Ieteikumi komersanta (t.sk. biedrībām, nodibinājumiem, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām) mazā vai vidējā komersanta (MVK) kategorijas noteikšanai atrodami liaa.gov.lv.
De minimis atbalsta ierobežojumi
Atbalsta apmērs lauksaimniecības nozarē (Komisijas regula 1408/2013) kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nevar pārsniegt EUR 25 000
Atbalsta apmērs pārējās nozarēs (Komisijas regula Nr. 2023/2831) nevienā trīs gadu periodā nevar pārsniegt EUR 300 000
Vairāk par de minimis var uzzināt: https://www.liaa.gov.lv
Atbalstāmās darbības:
1. Administratīvie procesi | finanses un grāmatvedība, administrācija, dokumentu vadība, projektu vadība, kopdarbība, sistēmu savietojamība; |
2. Personāla vadības procesi | cilvēku resursu vadība, darba laika uzskaite, darba deleģēšana, personāla iesaiste, novērtēšana un motivācija; |
3. Pārdošanas procesi | klientu piesaiste un darījumu vadības automatizācija, pārdošana un darījumu atsekošana, e-komercija, digitālais mārketings, digitālie risinājumi mazumtirdzniecībai, klientu attiecību pārvaldība (Customer relationship management – CRM); |
4. Resursu pārvaldības procesi | resursu vadība (Enterprise resource planning – ERP, noliktavu pārvaldības sistēmas), energoresursu pārvaldība, efektīvāka izmantošana; |
5. Datu pārvaldības procesi | datu drošība, datu glabāšana, komunikācijas infrastruktūra; |
6.Transports un loģistikas procesi | lietu internets, viedie mobilitātes risinājumi, uztveres sistēmas, satiksmes monitorings; |
7.Ražošanas un kvalitātes kontroles procesi | ražošanas un biznesa procesu vadības un automatizācijas, kvalitātes kontroles sistēmas, datu sinhronizācija, datu analītika; |
8. Operatīvās vadības procesi | biznesa vadība, biznesa analītika, lielo datu analītika, risinājumi vadības lēmumu pieņemšanai, datu automatizācija, sinhronizācija; |
9. Stratēģiskā vadība | digitalizācijas (procesu un produktu) un inovāciju attīstības stratēģija; |
10. Jaunu digitālu risinājumu izstrāde | nepieciešama ceļa karte no Latvijas Digitālā akseleratora |
11. Citu ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktiem, tehnoloģijām, drošību vai procesiem saistītu uzlabojumu veikšana. |
NB! Preču un pakalpojumu iegādi jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
Attiecināmās izmaksas:
1. Gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras iegādes, izstrādes, prototipēšanas, uzstādīšanas un pielāgošanas izmaksas, tai skaitā licences iegādes izmaksas.
Licences iegādes izmaksas iespējams attiecināt ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam. Licences iegādes izmaksas no Atveseļošanas fonda var attiecināt, ja licence attiecas uz konkrētās tehnoloģijas vai programmatūras ieviešanu investīcijas ietvaros. Licences darbības termiņš var būt ilgāks par 2026. gada 30. jūniju.
2. Iekārtu noma, tikai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013
3. Konsultāciju izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu iepriekšējā punktā minētajām izmaksām komercdarbības stratēģiskās vadības digitalizācijas jomā
Atbalstu nevar pilnībā izmantot tikai konsultāciju pakalpojumiem - tās proporcionāli nevar pārsniegt granta daļu, kas paredzētas citām attiecināmajām izmaksām.
Konsultāciju izmaksas nav pastāvīga vai periodiska darbība, tās nav saistītas ar komersanta parastajām darbības izmaksām, piemēram, kārtējiem nodokļu konsultāciju pakalpojumiem, regulāriem juridiskajiem pakalpojumiem vai reklāmas pakalpojumiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. panta 4. punktu.
Neatbalstāmās darbības:
Neatbalstāmās izmaksas:
Projekta ietvaros nav atļautas darbības, kas var radīt būtisku kaitējumu videi
Princips “nenodarīt būtisku kaitējumu” (angļu val.: "Do No Significant Harm", DNSH) izriet no Regulas par Atveseļošanas un noturības mehānismu. Plašāk par kritērijiem skatiet sadaļā "Pieteikums, vērtēšana un nosacījumi" Pieteikuma vērtēšanas kritēriji un metodikas 7.kritēriju un II daļu.
Projektā nav atļautas un nav atbalstāmas darbības, kas nodara būtisku kaitējumu:
Informācija aktualizēta: 31.07.2024.
Reģionālais atbalsts (Reg.Nr.651/2014): | De minimis atbalsta saņemšanai |
|
|
|
Atbalstu drīkst piešķirt kādai no minētajām neatbalstāmajām nozarēm tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības vai finanšu plūsmas no citu darbības nozaru finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014 1. panta 3. punktu reģionālā atbalsta gadījumā vai de minimis atbalsta gadījumā saskaņā ar Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu vai Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktu.
Projekta ietvaros nav atļautas darbības, kas var radīt būtisku kaitējumu videi - to nosaka princips “nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Pievienojamie dokumenti:
Līguma paraugi:
Iepirkuma plāns (DOCX) (jāiesniedz LIAA 10 darba dienu laikā no Līguma noslēgšanas dienas, attiecas, ja atbalsta saņēmējs ir publisko iepirkumu subjekts vai iepirkuma summa ir 70 000 euro vai lielāka (bez PVN))
LIAA viena mēneša laikā izvērtēs pieteikumu un maksājuma pieprasījumu, un par rezultātu pieteicējs tiks informēts e-pastā.
Projekta iepirkuma veikšanas vispārīgie principi
Iepirkums jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā (skatīt sadaļu Noderīgas saites),īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru, nepieļaujot interešu konflikta situācijas iestāšanos. Interešu konflikts pastāv, ja personas funkciju neatkarīgu un objektīvu izpildi traucē pildīt iemesli, kas saistīti ar:
Projekta īstenotāja pienākumi:
Pienākumi | Skaidrojums |
Jāaptaujā vismaz trīs potenciālie pretendenti | Pirms pieteikuma iesniegšanas LIAA business.gov.lv – pieteikuma iesniedzējam ir pienākums veikt tirgus izpēti, lai noteiktu paredzamo līgumcenu, aptaujājot vismaz 3 salīdzināmus iespējamos piegādātājus. Cenu aptaujas rezultātā jāizvēlas piedāvājumu, kas atbilst tehniskajā specifikācijā norādītajām prasībām un ir ekonomiski visizdevīgākais, kā arī nodrošina piešķirtā finansējuma efektīvu izmantošanu. |
Tirgus izpēte ir jādokumentē | Aizpildot business.gov.lv pieteikumā sadaļu “Paredzamā līgumcena”, jānorāda visa informācija par veikto tirgus izpēti, proti, vismaz 3 salīdzināmi aptaujātie piegādātāji vai pakalpojuma sniedzēji, kā arī to identificējoša informācija, to piedāvāto paredzamo līgumcenu, piedāvājuma saņemšanas avotu un datumu, kā arī izvēlēto piegādātāju vai pakalpojuma sniedzēju un izvēles pamatojumu (zemākā cena vai cits izvēles kritērijs). Iesniedzot pieteikumu, nav jāpievieno tirgus izpēti pamatojošie dokumenti, taču LIAA neskaidrību gadījumā tos var pieprasīt, vērtējot pieteikumu vai maksājuma pieprasījumu (piemēram, e-pasta sarakstes, ekrānuzņēmumi no tīmekļa vietnēm (iesniedzot ekrānuzņēmumus, skaidri jābūt redzamam - kad aplūkots piedāvājums un, ja ir vairākas pozīcijas, jānorāda, kura pozīcija tiek apskatīta) u.tml.). |
Ja tirgus izpētē iegūtā paredzamā izmaksu kopsumma ir sākot ar 70 000 EUR bez PVN (vai pieteikuma iesniedzējs ir publisko iepirkumu subjekts) | Tad pieteikuma iesniedzējam pēc līguma noslēgšanas ar LIAA 10 darba dienu laikā LIAA jāiesniedz iepirkuma plāns. Tas jāiesniedz business.gov.lv – aizpildīšanas instrukcija un iepirkuma plāna paraugu iespējams apskatīt sadaļā "Vērtēšana un īstenošanas nosacījumi" Pēc iepirkuma plāna saskaņošanas pieteikuma iesniedzējs veic atbilstošo iepirkuma procedūru saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumiem Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem’’ Iepirkumu veic, izmantojot Publikāciju vadības sistēmu iub.gov.lv Publiskas personas kapitālsabiedrības iepirkumu veic saskaņā ar tām piemērojamiem normatīvajiem aktiem: Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu (SPSIL) vai Publisko iepirkumu likumu (PIL) Ja pieļauj normatīvie akti, tad Publiskas personas kapitālsabiedrības izmanto Elektronisko iepirkumu sistēmu Iepirkuma dokumentācija LIAA tiek iesniegta kopā ar maksājuma pieprasījumu. |
Papildu dokumentācijas iesniegšana | Papildu dokumentācijas noformējums, cik tālu tas neizriet no attiecīgās procedūras prasībām, ir iepirkuma veicēja kompetencē. Piemēram, atbilstoši MK noteikumu Nr. 104 20. punktam finansējuma saņēmējs pirms iepirkuma izziņošanas, saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, sagatavo iepirkuma priekšmeta aprakstu. Aprakstā precīzi formulē iepirkuma priekšmeta tehniskās, funkcionālās vai darbības prasības vai norāda atsauci uz attiecīgajiem standartiem, lai piegādātāji varētu konstatēt līguma priekšmetu un sagatavot finansējuma saņēmēja vajadzībām atbilstošu piedāvājumu. Atsauci uz attiecīgo standartu lieto kopā ar vārdiem "vai ekvivalents". |
Ņem vērā! | Veicot pakalpojuma sniedzēja izvēli no kataloga (Marketplace), vienlaikus ir jāievēro publisko iepirkumu jomas normatīvo aktu prasības. Līgumu drīkst slēgt ar pakalpojuma sniedzēju, kam nav noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas. To var pārbaudīt, piemēram, šeit: “Sankciju katalogs” sankcijas.lursoft.lv Netiek atbalstītas darbības, kas jau ir pabeigtas brīdī, kad tiek noslēgts līgums ar LIAA. |
Noderīga informācija:
Atbalsta saņēmējs 30 dienu laikā pēc investīciju projekta atbalstāmo darbību īstenošanas iesniedz maksājuma pieprasījumu
Iesniedzot maksājuma pieprasījumu savā business.gov.lv lietotāja kontā, ir jāpievieno šādi dokumenti:
Bankas konts – ar projekta īstenošanu saistīto maksājumu veikšanai var izmantot jau esošo uzņēmuma (Atbalsta saņēmēja) bankas kontu (jauns bankas konts nav jāatver).
Grāmatvedības uzskaite – grāmatvedības kontu plānā jāietver ar projekta īstenošanu saistītie konti un/vai subkonti (izdevumi un ieņēmumi), kuru nosaukumi ir identificējami ar noslēgto līgumu ar aģentūru.
13.04.2023. tiešsaistes seminārs “Atbalsts uzņēmumu digitalizācijai. Finansējums un pieteikšanās”
LIAA Digitalizācijas un komercializācijas nodaļas vadītāja Māra Kromāna prezentācija "Atbalsts procesu digitalizācijai"
Latvijas IT klastera (EDIC) pārstāve, Ilze Raudiņa "Atbalsts procesu digitalizācijai un to pilnveidošanai"
Citi video no informatīvā semināra Youtube
06.06.2023 seminārs Liepājā “Atbalsts uzņēmējdarbības digitalizācijai - IESPĒJA, kas JĀIZMANTO! Finansējums un risinājumi”
Videoieraksts pieejams:
Konkursa noteikumu nosaka Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumi “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi”. Vairāk lasiet www.likumi.lv
Noslēgtie līgumi par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.r. “Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu” 2.2.1.2.i. investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” atbalstu:
Noslēgtie līgumi uz 31.10.2024. (Excel)
◆ Kā reģistrēties Business.gov.lv? business.gov.lv
◆ Mazā, vidējā komersanta statusa noteikšana - liaa.gov.lv
◆ Kā pareizi noteikt uzņēmuma NACE kodu - liaa.gov.lv
◆ Latvijas Republikas statistiskie reģioni likumi.lv
◆ Sankciju saraksti (datubāze) - lursoft.lv
◆ Pārliecināties par nodokļu parāda esamību vai neesamību - vid.gov.lv
◆ Iepirkuma ceļvedis iub.gov.lv
◆ Ceļvedis de minimis atbalsta uzskaites sistēmas aizpildīšanai eds.vid.gov.lv (PDF)
◆ Lai saņemtu grantu saskaņā ar Reģionālo atbalstu (to nosaka Regula Nr. 651/2014), juridiskajai personai nevar būt GNU (grūtībās nonākuša uzņēmuma) statuss. Šis nosacījums neattiecas uz grantiem, kas piešķirti saskaņā ar de minimis.
Pārliecināties par to, vai uzņēmums nav nonācis finanšu grūtībās, var, aizpildot šo aprēķina formu (Excel) - informāciju par finanšu datiem uz pēdējā pārskata gada bilances datumu (norādām, ka aizpildītā tabula ir informatīva un pieteikumā NAV jāpievieno):
◆ Katram īstenotajam projektam jāievēro arī vizuālās identitātes un komunikācijas prasības. Ar tām var iepazīties vietnē esfondi.lv sadaļā Atveseļošanas fonds --> Vadlīnijas un skaidrojumi
NAP un ES #NextGenerationEU logo var lejupielādēt šeit (JPG).
Ja neatradāt atbildi uz savu jautājumu, lūdzu, rakstiet uz jautajumi@liaa.gov.lv.
(sadaļa atjaunota 04.07.2024)